Gebruiksmelding

Algemeen

Het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) verplicht in bepaalde gevallen een gebruiksmelding voordat een gebouw in gebruik genomen kan worden. Dit heeft te maken met brandveiligheid. Deze gebruiksmeldingsplicht hangt af van de gebruiksfunctie van het gebouw, of van het aantal personen dat daarin tegelijk zal verblijven.

Gebruiksmelding

Een gebruiksmelding is verplicht bij een woonfunctie voor kamergewijze verhuur of een woonfunctie voor zorg. Voor een niet-woonfunctie is een gebruiksmelding alleen verplicht als het totaal aantal personen in het bouwwerk groter is dan het aantal personen genoemd in tabel 6.6 (artikel 6.6 Bbl). De verplichting geldt voor structurele, maar ook voor incidentele gevallen.

In een gebouw (of deel van een gebouw) met meerdere gebruiksfuncties moeten de personen bij elkaar worden opgeteld. Vervolgens bepaalt de gebruiksfunctie met het laagste aangewezen aantal aanwezige personen of er een gebruiksmelding gedaan moet worden of niet.

 Twijfelt u of u een gebruiksmelding moet doen? Dan kunt u via het Omgevingsloket een check doen. 

Melding doen

Een gebruiksmelding kunt u digitaal doen via het Omgevingsloket. De gebruiksmelding moet u minstens 4 weken voor het in gebruik nemen van een gebouw bij de gemeente indienen. Het is verboden het gebouw in gebruik te nemen zonder dat u dit heeft gedaan.

Welke stukken moeten meegestuurd worden?

Bij een gebruiksmelding moet u gegevens en documenten aanleveren. Bijvoorbeeld over de brandveiligheidsvoorzieningen (blusmiddelen, vluchtroutes, etc.). Die moet u op een plattegrond intekenen die u bij de melding voegt. De lijst met aan te leveren gegevens en documenten staat in artikel 6.8 van het Bbl. De gemeente mag niet meer informatie vragen. En u hoeft alleen die informatie te verstrekken die van toepassing is op en nodig is voor de beoordeling van de gebruiksmelding door de gemeente.

Let op: een onvolledige melding is geen melding.