Gehandicaptenparkeerkaart
Algemeen
Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u parkeren op de gehandicaptenparkeerplaatsen in Nederland en de meeste Europese landen. U moet zich wel houden aan de lokale parkeerregels.
Wat is een gehandicaptenparkeerkaart?
- Een parkeerkaart staat op naam van een persoon.
- De kaart staat niet op kenteken.
- U kunt de kaart voor elke auto gebruiken.
- De parkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig.
Vraagt u een gehandicaptenparkeerkaart aan? Dan onderzoekt een medische instantie uw lichamelijke beperking. Wij bepalen welke instantie het onderzoek moet doen.
In de blauwe zones in onze gemeente Schagen mag een gehandicaptenparkeerkaarthouder onbeperkte tijd parkeren. Of de gehandicaptenparkeerkaarthouder de parkeerkosten moet betalen of gratis mag parkeren, is per gemeente en per parkeerplaats verschillend.
Verschillende soorten parkeerkaarten
Er zijn 3 soorten kaarten:
- Bestuurderskaart: u bent lichamelijk beperkt en u kunt wel zelfstandig een auto besturen.
- Passagierskaart: u bent lichamelijk beperkt en u kunt niet zelfstandig een auto besturen. U bent afhankelijk van een chauffeur.
- Instellingenkaart: u woont tijdelijk in een zorginstelling. De instelling kan een instellingenkaart krijgen.
U kunt ook een combinatie van een bestuurderskaart en een passagierskaart aanvragen. Bijvoorbeeld als u permanent gebruik maakt van een rolstoel en vanwege aantoonbare beperkingen soms wel en soms niet zelf de auto kunt besturen.
Voorwaarden
Kunt u niet verder lopen dan 100 meter, ook niet met behulp van bijvoorbeeld een rollator? Dan komt u in aanmerking voor een bestuurderskaart.
Als u niet verder kunt lopen dan 100 meter én niet afgezet kan worden door de bestuurder? Dan komt u in aanmerking voor een passagierskaart. Bijna iedereen kan afgezet worden. Een bestuurder rijdt bijvoorbeeld naar het ziekenhuis, zet de passagier met zijn rollator waarop hij kan zitten af en parkeert de auto verderop. De passagier kan dan wachten op de bestuurder. Mensen met bijvoorbeeld dementie, zijn niet altijd afzetbaar. Zij kunnen gaan dwalen en hebben daardoor altijd toezicht nodig tijdens het reizen.
Wij hebben een medisch advies nodig om te kunnen vaststellen of u een gehandicaptenparkeerkaart kunt krijgen. Dit medisch advies moet door een onafhankelijk adviesbureau gedaan worden. U wordt in het gemeentehuis uitgenodigd voor een keuring.
Kosten
Een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart kost voor de eerste aanvraag € 64,55. Dit bedrag betaalt u ook als u geen gehandicaptenparkeerkaart krijgt. Een verlenging van de kaart kost niets. Wilt u uw bestuurderskaart wijzigen in een passagierskaart? Dan is er een nieuwe keuring nodig en moet u hiervoor betalen.
Aanvragen
- Wilt u voor het eerst een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen? Dan kunt u dit digitale aanvraagformulier invullen.
Wij hebben een medisch advies nodig om te kunnen vaststellen of u een gehandicaptenparkeerkaart kunt krijgen. U wordt in het gemeentehuis uitgenodigd voor een keuring.
- Wilt u uw gehandicaptenparkeerkaart verlengen? Dan kunt u dit digitale formulier invullen.
Het hangt van de situatie af of u opnieuw moet worden gekeurd. Wij nemen hierover contact met op.
- Wilt u uw bestuurderskaart wijzigen in een passagierskaart? Dan kunt u dit digitale formulier invullen.
Wij hebben een medisch advies nodig om te kunnen vaststellen of u een passagierskaart kunt krijgen. U wordt in het gemeentehuis uitgenodigd voor een keuring.
- Werkt u voor een instelling en wilt u een instellingskaart aanvragen? Dan kunt u dit digitale formulier invullen.
Wij nemen contact met u op.
Let op: Doet u een aanvraag voor een bestuurderskaart? Dan moet u er rekening mee houden dat er een procedure gestart kan worden op grond van de artikelen 130-134 van de Wegenverkeerswet 1994. Dit kan gebeuren als er bijvoorbeeld iets uit uw medische gegevens naar boven komt. U wordt dan onderzocht door een specialist. Hij geeft de uitkomst door aan de minister van Verkeer en Waterstaat. Die kan dan vervolgens bepalen dat u ongeschikt verklaard wordt voor het besturen van een motorvoertuig en of dat uw rijbewijs ongeldig verklaard wordt. Dat betekent dat u niet meer mag autorijden.
Wat moet u meenemen
- Nadat u de aanvraag heeft ingediend, stuurt u per post één recente pasfoto. Op de achterzijde van deze pasfoto schrijft u uw naam en geboortedatum (gebruik hierbij de naam zoals op uw identiteitsbewijs). U kunt deze foto sturen naar: Postbus 8 1740 AA Schagen. Langsbrengen mag ook.
- Als u al in het bezit bent van een gehandicaptenparkeerkaart en u komt een verlengde kaart ophalen, moet u de oude kaart inleveren.
Kunt u het formulier niet digitaal invullen? Dan belt u met (0224) 210 400 en vraagt naar Toegang. U krijgt het juiste formulier per post toegestuurd. U maakt een afspraak met de front office om het ingevulde formulier in te leveren en de betaling te doen.
Gehandicaptenparkeerkaart kwijt
Bent u uw gehandicaptenparkeerkaart kwijt geraakt door diefstal of verlies? Dan kunnen wij een nieuwe kaart voor u maken. Het verlies of de diefstal van de kaart moet u schriftelijk aan ons melden. Daarnaast kunt u aangifte doen bij de politie in het geval van diefstal en kunt u de diefstal of het verlies melden op de website Verloren of gevonden. Voor het maken van een nieuwe kaart hebben wij nodig:
- Een recente pasfoto (vermeld op de achterzijde uw naam en geboortedatum)
- Bij aanvraag van een passagierskaart: een identiteitsbewijs
- Bij aanvraag van een bestuurderskaart: kopie geldig rijbewijs