Inhuurkosten

Status: Woo-besluiten

Er is een Woo-verzoek over inhuurkosten ingediend. In de bijlage vindt u de gegevens waar in het Woo-verzoek om werd gevraagd. Deze bijlage bestaat uit twee bestanden. In het eerste bestand staan de antwoorden op de vragen zoals in het Woo-verzoek. In het tweede kunt u lezen wat de redenen van inhuur waren.

Redenen van inhuur

Inhuur externen

Een reden voor de hogere kosten, is het inhuren van externen voor het tijdelijk vervangen van medewerkers die langdurig ziek zijn of met zwangerschapsverlof. In 2022 was dat bij elkaar bijna € 1 miljoen aan kosten voor externe inhuur. Ook als we te maken hebben met de groei van aanvragen hebben we daarvoor externen ingehuurd. Denk aan aanvragen van inwoners voor ondersteuning van voorzieningen. Of aan meer bouwaanvragen als gevolg van bestuurlijke ambities voor meer woningen.

Krapte op de arbeidsmarkt

Daarnaast hebben wij net als veel andere overheidsorganisaties ook te maken met de krapte op de arbeidsmarkt. Het is enorm lastig om bijvoorbeeld projectleiders, planeconomen of beleidsmedewerkers te vinden. In 2022 hebben we meer dan 100 vacatures weten in te vullen. Desondanks hebben we evengoed externen moeten inhuren. Dit was nodig om de dienstverlening aan inwoners en bedrijven niet in gevaar te brengen.

Ontwikkeling binnen de organisatie

Een andere belangrijke reden voor de hogere kosten in 2021 en 2022 heeft te maken met de ontwikkeling van onze organisatie. In 2021 zijn we begonnen onze organisatie te versterken en verder te professionaliseren. Om die reden hebben we ervoor gekozen bepaalde functies in eerste instantie tijdelijk in te vullen; dat gaat vooral om leidinggevende functies. In de 2e helft van vorig jaar hebben we meerdere van deze functies ingevuld. Dit jaar vullen we hiervoor de laatste vacatures in, waardoor de inhuurkosten op dit gebied aanzienlijk zullen dalen.

Mocht u een nadere toelichting willen op de kosten van onze inhuur, dan geven we deze uiteraard graag.