Conceptaanvraag

Conceptaanvraag

Als u eerst een consult bij ons heeft ingediend, kunnen wij u adviseren om na het consult een conceptaanvraag in te dienen. De conceptaanvraag kunt u zien als een tussenstap voordat u een aanvraag omgevingsvergunning indient. Tijdens de conceptaanvraag begeleiden wij u naar een plan dat klaar is voor een omgevingsvergunningaanvraag, door het plan verder uit te werken en onderzoeken uit te voeren.

Adviezen en omgevingstafel

Tijdens de conceptaanvraag vragen wij interne en externe adviezen uit. Als het nodig is bespreken wij uw plan op de omgevingstafel. Staat uw plan op de lijst voor adviesrecht, dan leggen wij uw plan voor aan de gemeenteraad. Daarna krijgt u een eerste reactie op uw conceptaanvraag en laten we weten of wij bereid zijn medewerking te verlenen aan uw plan. In deze reactie laten wij u weten welke aanpassingen en onderzoeken er nodig zijn om een definitieve reactie op uw conceptaanvraag te kunnen geven. De aanvullende stukken en onderzoeken worden nog meegenomen in de conceptaanvraag.

Kosten aanvraag en behandeltermijn

Het indienen van een conceptaanvraag kost u € 917,40 leges. Voor dit bedrag krijgt u direct nadat wij uw conceptaanvraag in behandeling nemen een factuur. Het concept legesbedrag wordt voor 85% afgetrokken van de kosten voor de vergunning (bij goedkeuring), als u een aanvraag binnen 2 maanden doet nadat u de uitkomst van de conceptaanvraag heeft ontvangen. De uitkomst van de conceptaanvraag is maximaal 1 jaar geldig mits er in de tussentijd geen sprake is van gewijzigde wet- of regelgeving. 

De conceptaanvraag is niet wettelijk geregeld. Er is dus ook geen periode waarbinnen de conceptaanvraag behandeld moet worden.

Welke documenten moet u voor een conceptaanvraag meesturen?

Wij vragen informatie over uw plan. We noemen dit de indieningsvereisten voor een conceptaanvraag. U bent verplicht om deze toe te voegen aan uw aanvraag. Zonder de gevraagde bijlagen, nemen wij de conceptaanvraag niet in behandeling. In ieder geval moet het onderstaande worden ingediend. 

  • Een beschrijving van het plan waarbij u in ieder geval het huidige gebruik en toekomstige gebruik vermeld; 
  • Korte motivering waarom u het gebruik wilt wijzigen of het plan wilt uitvoeren;
  • Situatietekening met daarop de bestaande bebouwing en het gebruik van de bouwwerken (schaal 1:1000);
  • Situatietekening met daarop de nieuwe bebouwing en het nieuwe gebruik (schaal 1:1000);
  • Een situatietekening met de parkeervoorzieningen;
  • Een plattegrond van de bestaande en nieuwe bouwlagen;
  • Alle aanzichten van de gevels van de bestaande en nieuwe situatie;
  • Foto’s van de huidige situatie, bebouwing, omgeving en voorbeelden van vergelijkbare plannen (niet verplicht maar wel gewenst);
  • Een impressie van de nieuwe situatie (niet verplicht maar wel gewenst);
  • Optioneel vragen wij u een intentieovereenkomst of een anterieure overeenkomst te tekenen. In deze overeenkomst staan de plankosten die worden berekend en vastgelegd. Dat zijn de kosten die de gemeente maakt om alles goed te regelen. Dit zijn kosten die soms nog bovenop de leges komen. Eventueel worden er ook afspraken gemaakt over nadeelcompensatie.

Conceptaanvraag doen

De conceptaanvraag kunt u digitaal aanvragen via de website van het Omgevingsloket. Dit doet u door een aanvraag omgevingsvergunning te starten en bij stap 7 te kiezen om de aanvraag als 'concept' in te dienen.