Verslag tweede participatiebijeenkomst Stroet
Datum: 3 oktober 2022
Tijd: 19.30-21.00 uur
Locatie: De Regenboog in Stroet
Opening en welkom
De projectleider opent de bijeenkomst en heet iedereen van harte welkom. We blikken even terug op de geslaagde fietstocht van eerder vanavond. Er zijn voldoende aandachtspunten om mee te nemen in de uitwerking. Er zijn geen mededelingen.
Verslag van 5 september en de actiepunten
De projectleider vraagt naar opmerkingen op het verslag van 5 september. We spreken af dat de groep hun opmerkingen voor dinsdagavond 4 oktober mailt. Daarna wordt het verslag vastgesteld. Het verslag wordt geanonimiseerd op de website geplaatst.
Actiepunten
- Actie 1: rioolplan doortrekken t.b.v. de nieuwe huizen: dit wordt intern besproken.
- Actie 2: groene stippen op de bomen: deze stippen betekenen dat de bomen gekapt worden.
- Actie 3: aansluiting Groenhartweg: dit is intern besproken en projectleider geeft aan dat een aanvraag voor een uitrit, naar het lijkt, positief wordt beoordeeld door de gemeente. Dit wordt besproken met de betreffende firma.
Planning
Er is overleg geweest met de nutsbedrijven. PWN heeft aangegeven dat zij in 2023 niet kan starten met de werkzaamheden. Dit betekent dat we in 2023 niet fysiek aan de slag gaan. Op zijn vroegst wordt dit 2024. Daarnaast heeft Liander ook nog veel werk. Zij is bezig met het trafostation bij Sint Maarten. Begin november is er waarschijnlijk meer duidelijkheid. Er is dan een overleg met genoemde partijen over de planning. Het budget blijft staan.
Ontwerp
Sweco geeft een toelichting op het ontwerp. Er zijn 2 varianten (het grootste verschil zit met name in de kruising Terpweg/Groenveldsdijk). Bij de eerste variant is er meer zicht in de bocht, vanuit de Terpweg naar de Groenveldsdijk. Bij de tweede variant ligt de weg op de huidige plek, met een zogenaamde Franse aansluiting. Dit is misschien minder gunstig voor doorfietsers (Tuitjenhorn-Schagen). Er zijn hier puntversmallingen met bomen, een versmalling voor de school en voor het dorpshuis en fiets-inrijd-mogelijkheden.
Rode draad is de 30 km zone en terugkerende snelheidsremmende maatregelen (om de 200m). Met name bij kruispunten, bedrijven/school en in bochten. Hieronder vallen ook (visuele) versmallingen. Sweco geeft aan dat er een logica is in alle maatregelen. Er komen geen versmallingen bij een inrit en bij de school mogelijk breder langsparkeren (waardoor uitstappen makkelijker is) in combinatie met een smallere weg.
- Wegbreedte: de weg is nu 5.5 tot 6m breed. Straks wordt de weg 5.5m breed, inclusief of exclusief parkeren. Eis is een obstakelvrije zone van 3.5m breed voor nood- en hulpdiensten. Zo kan ook het agrarische verkeer (spitmachine 3m) er nog langs. Het voetpad wordt iets breder: nu 1.20m, straks mogelijk naar 1.65m.
- Hemelwater: er wordt gekeken om het hemelwater oppervlakkig weg te laten stromen. Het riool komt nabij de as van de weg, diepste punt is daarbij -3m vanaf het wegoppervlak.
- Plein: de groep heeft een voorkeur voor variant 1. Met aanpassingen voor het parkeren. Het plein wordt groter. De groep vindt variant 2 niet veilig voor fietsers.
- Bushalte: deze handhaven voor de Buurtbus. Het verzoek is om de bushalte passend te maken bij de historie van de plek.
-
Parkeren: de groep heeft de wens om het aantal parkeerplekken tenminste gelijk te houden, het liefst ziet zij dat er meer parkeerplaatsen gerealiseerd worden. Het haaksparkeren bij het dorpshuis kan vervangen worden door langsparkeren.
De getoonde parkeeroplossing rondom het dorpshuis is voor de groep niet gewenst. De groep heeft een voorkeur voor parkeren op grond van een bedrijf. We gaan met dit bedrijf in gesprek om deze grond te verkopen en vragen hen tevens naar hun ideeën. [actie 4].
Bij een variant kan er tegenover het Steggetje dan niet geparkeerd worden in het gras. Het parkeren rondom het plein wordt door Sweco nader bekeken. [actie 5]
In doorstroomgebieden is haaksparkeren niet gebruikelijk in verband met het zicht. Veilig Verkeer heeft de voorkeur voor langsparkeren. De schoolleider geeft aan dat rondom de school de meeste ouders al aan Kiss and Ride doen. -
Ligging weg: Sweco kijkt waar de weg komt te liggen. Deze komt niet dichterbij de woningen (misschien een keer 10cm dichterbij, verder niet).
-
Leerlingen: de schoolleider vraagt of de leerlingen van de school ook gehoord mogen worden, zij hebben soms een hele verfrissende kijk op de situatie voor de school. Projectleider geeft aan dat hij dit een goed idee vindt en hierbij ook de wethouder gaat betrekken. Projectleider koppelt dit terug aan de schoolleider. [actie 6]
-
Beplanting: er komt een variatie in hoge en lage beplanting.
-
Bomen: voor de bomen wordt groeiplaatsverbetering toegepast. Er zijn “rommelbomen” en bomen die aan het einde van hun levensduur zijn.
Rondvraag
Er wordt gevraagd of de lichtmasten in de stoep komen. Projectleider antwoordt dat ze op ongeveer dezelfde plek komen, zij komen niet in het midden van het voetpad.
Er wordt gezegd dat het mooi is dat er samen nagedacht kan worden over het ontwerp.
Er wordt gevraagd naar een oplossing voor de vuilnisbakken op de stoep. Deze nemen veel ruimte in en op bepaalde plekken waaien ze soms weg als ze leeg zijn. Projectleider geeft aan dat we nog niet zover zijn.
Volgend overleg
Het volgende overleg is op maandag 28 november om 19.30 uur in De Regenboog.
Actielijst
Datum | Nr | Actie |
---|---|---|
05-09-2022 | 1 | Intern navragen rioolplan t.b.v. nieuwe huizen |
03-10-2022 | 4 | In gesprek gaan met het bedrijf over grond t.b.v. parkeren en ontsluiting Groenhartweg |
03-10-2022 | 5 | Parkeren rondom het plein nader bekijken |
03-10-2022 | 6 | Leerlingen betrekken bij situatie voor de school |