10. Communicatie = luisteren

Algemeen

Uit onze gesprekken is duidelijk geworden dat de communicatie tussen de gemeente Schagen en haar burgers veel verbeterd kan worden. Beslissingen worden vaak genomen zonder dat de burger zich gehoord voelt, wat kan leiden tot bezwaren en rechtsgang. Dit komt doordat het voor burgers onduidelijk is waar ze informatie kunnen vinden of waar ze zich kunnen melden met vragen of problemen. Daarom kiezen wij voor de titel "Communiceren is Luisteren", omdat luisteren en goede communicatie de samenwerking bevorderen. Met enkele eenvoudige actiepunten willen wij ervoor zorgen dat de gemeente beter bereikbaar en begrijpelijk wordt voor haar burgers, zodat ze makkelijk de juiste informatie kunnen vinden en geholpen worden.

10.1 Jaarlijks een open dag te organiseren op het gemeentehuis

D.m.v. het organiseren van een jaarlijkse open dag kan de Gemeente laten zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Wat regelt de gemeente voor de burger, waar kan de burger terecht voor specifieke vragen. Wat hoort bij de gemeente en wat juist niet.

10.5 Een (digitale) gemeentegids beschikbaar te stellen

Het introduceren op de gemeentewebsite van een digitale gemeentegids. Deze kan binnen de gemeente op A4-papier gedrukt worden en bij de balie neergelegd worden, zodat de oudere inwoner ook een papieren versie kan lezen.