Ongewenst gedrag van verhuurders melden

Algemeen

Vanaf 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap.

De wet is er om woningzoekenden, huurder en buitenlandse werknemers met een werk-huurcontract te beschermen. Volgens de wet moet elke gemeente een meldpunt hebben waar een huurder ongewenst gedrag van een verhuurder kan melden. Lees meer over de Wet goed verhuurderschap op de website van de Rijksoverheid.

Voor wie

U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder of verhuurbemiddelaar melden als: 

  • U een particuliere huurwoning zoekt (niet van een woningcorporatie).
  • U een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders. 
  • U een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan vaak via een uitzendbureau. 

Huurt u van een woningcorporatie, zoals bijvoorbeeld van de Wooncompagnie? Meld uw klacht dan bij de corporatie die de woning verhuurt. Die werkt de klacht zelf af. 

Wat kunt u melden

U kunt ongewenst gedrag melden in de volgende situaties. De verhuurder:

  • Discrimineert u.
  • Bedreigt u of maakt u bang.
  • Vraagt te hoge borg (meer dan 2 maanden kale huur).
  • Maakt geen schriftelijk huurcontract.
  • Geeft u geen goede informatie over: 
    • Uw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan).
    • De hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt.
    • Informatie hoe u met de verhuurder in contact kunt komen.
    • Contactinformatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag.
    • De servicekosten: u moet een compleet overzicht van de kosten krijgen.

De verhuurbemiddelaar:

  • Vraagt om bemiddelingskosten.

Melden misstand bij verhuur

Om een misstand te melden kunt u het formulier Melding ongewenst gedrag van verhuurder invullen. 

Heeft u een huurcontract? Stuur dat dan (als bijlage) mee met het formulier. Heeft u bewijs bij uw melding? Stuur dat dan ook mee. Daarmee kunnen we uw melding beter afhandelen. Denk hierbij aan:

  • De uitslag van de Huurprijscheck van de Huurcommissie.T
  • oelichting op servicekosten (als deze niet in het huurcontract staan).
  • Bewijs van discriminerende/intimiderende uitingen. Bijvoorbeeld via een app, e-mail of brief.
  • Bewijs dat u zich niet mag inschrijven op uw woonadres. Bijvoorbeeld via een app, e-mail of brief.
  • Foto’s van gebreken (let op: De verhuurder is verantwoordelijk voor groot onderhoud. Heeft u minder woongenot door gebreken of achterstallig onderhoud? Dan moet u dit eerst melden bij de verhuurder. Mocht deze niet naar wens reageren dan kunt u dit melden bij de gemeente).
  • Eventuele reacties van verhuurder of beheerder op aanschrijven van de door u gemelde gebreken. Bijvoorbeeld via een app, e-mail of brief.

Wat doet de gemeente

Krijgen wij via het meldpunt een vermoeden binnen? Dan zetten wij dit door naar het team Toezicht en Handhaving. Wij kunnen niet alle meldingen controleren, gebruiken of oplossen. Het aanmaken van een dossier vergt tijd. Goede en volledige meldingen zijn daarom erg belangrijk. Meldingen van ernstige situaties pakken we gelijk op. Afhankelijk van de melding sturen wij u door naar de geschikte organisatie (corporatie, huurcommissie en dergelijke).

Heeft u vragen? Neem dan contact op met handhaving via ons contactformulier.

Wat betekent de wet voor verhuurders

Wilt u een woning in de gemeente Schagen voor langere tijd verhuren? Dan moet u zich houden aan de volgende voorwaarden. Deze regels gelden voor verhuurders en bemiddelaars. 

  • Bereken voorafgaand aan de verhuur wat u volgens het puntensysteem van het woningwaarderingsstelsel aan maximale huur mag vragen. Op de website van de Huurcommissie doet u de huurprijscheck.
  • Bereken geen servicekosten die niet uit te leggen of die niet eerlijk zijn.
  • Discrimineer niet bij het kiezen van een toekomstige huurder.
  • Bedreig of maak nooit een huurder bang.
  • De bewoners staan ingeschreven in de Basisregistratie personen (BRP) op het adres van de gehuurde woning.
  • Stel een schriftelijk huurcontract op wat aan de eisen van de wet voldoet. En onderteken deze samen met de huurder.
  • Verhuurt u aan arbeidsmigranten? Dan moet het huurcontract apart zijn van het arbeidscontract. 

Op de website van de Rijksoverheid vindt u meer informatie over de regels uit de Wet goed verhuurderschap.