Verslag klankbordgroep 18-07-2022
Datum: 18 juli 2022
Tijd: 19.30-21:30 uur
Locatie: Via MS Teams
Opening en mededelingen
We nemen de agenda door:
- Opening en mededelingen
- Verslag en actielijst van 25 april 2022
- Presentatie ALV op 4 juni 2022
- Verkeer en parkeren
- Update informatie website
- Contact met eigenaren
- Vervolgstappen
- Rondvraag
- Volgende vergadering en sluiting
Verslag van 25 april en bespreken actielijst
Blz.1: geen opmerkingen.
Blz.2: geen opmerkingen.
Blz.3: n.a.v. punt 22 van de actielijst, rattenoverlast, vraagt men of er nog een extra ronde is gelopen. Er lopen namelijk nog steeds ratten in de tuinen. De projectleider vertelt dat zij contact heeft gehad met de rattenbestrijder, deze bestrijdt de ratten op een natuurlijke manier. De bestrijder loopt een aantal rondes in het park, op verschillende tijdstippen, dus ook ’s nachts. Hij adviseert ons over wat hij heeft waargenomen en wat hij voor de gemeente en de bewoners kan betekenen. Hij werkt niet met gif, dit is gevaarlijk voor andere dieren en kinderen. Irene benadrukt de redenen waarom er ratten zijn. Zolang de omgeving niet verandert, blijven ze terugkomen. Het is belangrijk om met de bestrijder de voedselbron te achterhalen. We nodigen een aantal leden van de klankbordgroep uit voor de rattenschouw.
Blz.4 t/m 8: geen opmerkingen.
Het verslag van 25 april wordt vastgesteld.
Actielijst 25 april
Pt.12: bord bij groenhoek: er mogen ook takken op de groenplaats achtergelaten worden. Het is beter om op het bord de tekst “alleen tuinafval” te zetten. Soms is het handig om ook aan te geven wat niet op de groenplaats mag, zoals fruitafval.
Pt.21: schuin parkeren: dit wordt besproken in de vergadering.
Pt.22: ronde met rattenbestrijder: dit is hierboven besproken.
Pt.24: afgehandeld.
Pt.25: 3 meter van erfgrens bouwen: de 3 meter geldt voor de zijkanten en niet voor de voor- en achterkant van de kavel. Men geeft aan dat dit in de bouwregels staat bij 14.2c. Men stelt voor om dit voor te leggen aan de juridische afdeling, er moet duidelijkheid komen. Het is namelijk van invloed op het project, waar eindigt het perceel en waar begint de gemeentegrond. Dit moeten we niet zelf gaan interpreteren. Men geeft aan dat de klankbordgroep behoefte heeft om te weten waar het over gaat. De groep geeft aan dat in het kadaster staat hoe je moet interpreteren > erfgrens = 3 meter. Men vertelt dat de gemeente gestopt is met de verkoop van snippergroen en vraagt of de brandgang hieronder valt. De projectleider zegt dat de verkoop van snippergroen een ander project betreft met een andere doelstelling. Deze transactie is een projectmatig oplossing, specifiek voor Sandepark en mag los worden gezien van het gemeentebeleid over het wel/niet verkopen van snippergroen. Tijdens de ALV is aangegeven dat de gemeente geen weesstukjes wil hebben.
Pt.26: bouwregels: in de volgende vergadering geven we duidelijkheid over de bouwregels.
Presentatie ALV op 4 juni
Op zaterdag 4 juni 2022 gaf gemeente Schagen een presentatie tijdens de ledenvergadering. De reacties uit de zaal waren wisselend en werden er veel vragen gesteld. De groep geeft aan dat zij het een goede presentatie vond. De middag verliep goed mede dankzij het inleidende praatje van een klankbordgroeplid. Hij geeft aan dat hij sommige reacties vanuit het publiek overtrokken vond en af en toe zelfs kinderachtig. Het belangrijkste is dat de mensen inzicht hebben gekregen in het project. We behouden het huidige karakter van het park maar we passen verbeteringen toe. We hebben het in de presentatie ook gehad over:
- we maken gebruik van Storymap op de website;
- we verzamelen de emailadressen van bewoners;
- we gaan individuele gesprekken voeren;
- planning: we zijn bezig met het ontwerp > uitvoering start in 2023.
Verkeer en parkeren
- Parkeernorm is 1,7 auto’s per woning, dit betekent 315 parkeerplaatsen, we tellen het actuele aantal parkeerplekken [actie 27]
- Erfopgang van 4 meter naar 6 meter is akkoord;
- Geen “uitsteek” van auto’s over de eigendomsgrens > dit is vanuit het veiligheidsoogpunt niet toegestaan en daarom een niet wenselijke situatie. Wij mogen niet ontwerpen met dit gegeven;
- Parkeerplaatsen worden uitgevoerd in grastegels;
- Eenrichtingsverkeer is op verzoek van de klankbordgroep losgelaten;
- Geen schuinparkeren in de hoofdassen. Er is momenteel een verschil van inzicht over het parkeren in de zijstraten. Vanuit verkeersoogpunt zou langsparkeren een oplossing kunnen zijn (de ruimte voor langsparkeren is er), vanuit groen is dit niet heel wenselijk (parkeren gaat ten koste van ruimte voor groen). Er wordt intern nog gekeken hoe we beide doelen (voldoende parkeerruimte, veilige en groene inrichting) het beste kunnen combineren.
- De hoofdwegen worden niet smaller. Ze moeten goed bereikbaar blijven voor nood- en hulpdiensten. We hanteren de eisen over de wegbreedte, doorgangshoogte en inrichting van bochten zoals omschreven in de Handreiking bluswatervoorziening & bereikbaarheid.
Men zegt dat langsparkeren op eigen grond ok is en geeft aan dat de erftoegang van 4 naar 6 meter breed genoeg is voor auto’s bij de woningen. Een standaard inrit is 3 meter breed, een dubbelbrede inrit is een afwijking van de standaard en is niet bij elke woning mogelijk. We laten de (niet) toegestane en gewenste parkeersituaties in de zijstraten zien, zie de tekening hieronder:
De groep geeft aan dat deze voorkeurssituatie voor woningen aan de zuidkant van de weg niet mogelijk is, omdat dit ten koste van de voor- of zijtuin gaat of omdat de woningen te dicht op de erfgrens staan. Er blijft dan weinig ruimte over voor een wadi. Projectleider zegt dat het een technische uitdaging is om het water te laten bewegen en herinnert de groep eraan dat we niet meer van wadi’s spreken aangezien dat niet de lading dekt. Het is verlaagd groen.
De groep vraagt of de grote parkeerplaats ook voorzien wordt van grastegels. Projectleider antwoordt hierop met een “ja”.
Update informatie website
We lichten toe wat we op de website gaan plaatsen:
- we publiceren een samenvatting van de verslagen van de bijeenkomsten met de klankbordgroep;
- we maken een “veel gestelde vragen” pagina aan;
- het onderwerp verjaring krijgt een plaats;
- het schetsontwerp en de 3D impressies publiceren we ook.
Contact met de eigenaren
We vertellen dat we druk bezig zijn met het verwerken van de binnengekomen reactieformulieren. Er is nu (op 18 juli) ruim 50% respons en hebben we minimaal 25 telefoongesprekken gevoerd. In deze gesprekken hebben we nadere uitleg aan de bewoners gegeven. We vragen de klankbordgroep of zij ervaart dat mensen zich niet gehoord voelen. We vragen om dit dan te melden.
Men merkt op dat de prijs voor het groen in de brandgang is vastgesteld op € 94,-- per m². Men geeft aan dat Sandepark een recreatiepark is waar niet permanent gewoond mag worden. De functie van bosgrond heeft een andere waarde > €2,50 / € 5,00 per m². Een lid geeft aan dat het een recreatief park is waar niet permanent gewoond mag worden. Je mag er alleen wonen met een vergunning. Er is een gedoogbeleid voor een aantal vaste bewoners in het park.
Projectleider geeft aan dat zij de functie van de grond gaat bespreken met het team Vastgoed. [actie 28]
Voor snippergroen is een beleid vastgesteld op basis van permanente bewoning. Projectleider geeft aan dat de grond naast een woning recreatiegrond is. De gemeente wil graag met eigenaren in gesprek als de wens er is om de brandgang te kopen, maar de financiën een drempel vormen. Wij kunnen daar afspraken over maken met de bewoners.
De groep merkt op dat de kavels aan de achterkant aan beide kanten buren hebben. Er ontstaat een vreemde situatie als een van beide buren niet wil kopen. Men vraagt of de informatie over de totstandkoming van de prijsvorming ook op de website komt. [actie 29]
Wij geven aan dat wij de veel gestelde vragen en de antwoorden mailen naar de klankbordgroep. [actie 30]
Verjaringsvragen: de meest gestelde vragen over verjaring staan op de website. Een beroep op verjaring spelen we door naar het Team Vastgoed.
Als het nodig is, organiseren wij een keukentafelgesprek met de eigenaar/pachter.
Het doel van dit gesprek is om de ligging van de werkgrens langs de rijweg te bepalen en om verkoop/verhuur van de brandgang te bespreken.
Vervolgstappen
- Het schetsontwerp riolering is in de maak;
- per weg gaan we de bovengrondse inrichting nader uitwerken;
- de landmeter heeft een ronde door het park gelopen, daarbij heeft hij enorme verschillen in maaiveldhoogtes geconstateerd. De vloerpeilmetingen zijn verricht;
- watermeters: er zijn klachten binnen gekomen dat de watermeters, met enige regelmaat, onder water staan. Projectleider heeft contact opgenomen met PWN, maar we kunnen dit niet oplossen vanwege de hoge waterstand. Het is wel mogelijk om de watermeter naar binnen te halen. Doe hiervoor een verzoek via www.mijnaansluiting.nl, de kosten zijn voor eigen rekening. Op de website staat deze informatie bij de veel gestelde vragen.
Rondvraag
De groep vraagt naar de wadi’s: we zijn een traject begonnen om water af te voeren maar ook te bergen, zodat wanneer het park te droog is, het water beschikbaar blijft. Projectleider antwoordt dat een klimaatbestendig Sandepark een park is, dat zowel droge als natte periodes (beter) doorstaat. Het streven met deze inrichting is zoveel mogelijk regenwater, daar waar het valt, in de grond te laten infiltreren. Dit water blijft dan ook later voor de bomen en planten beschikbaar bij droogte. Als de hoeveelheid regenwater niet extreem veel is en het regenwater op open oppervlaktes (gazon, gemeentegroen, open verharding) valt, werkt dit systeem prima. Bij piekbuien en aanhoudende regenval waarbij de bodem verzadigd raakt, werkt dit systeem niet meer zo goed. De bodem kan dan niet meer water opnemen en is het nodig om overtollig water bovengronds te bergen (bijvoorbeeld in verlaagde groenstroken) of af te voeren. Dit geldt ook voor regenwater dat op gesloten verharding valt. Eerst leiden we het regenwater naar een berm of groenvak waar het kan infiltreren. Als deze verzadigd raakt, zoeken we bovengronds een plek om het water tijdelijk te bergen. Als de waterberging (of verlaagd groen) vol raakt, voeren we het water af.
Men vraagt of de hoofdwegen de oude breedte houden en komt daar ook verlaagd groen langs. Projectleider geeft aan dat het een uitdaging is met respect voor de boomkronen.
Men vraagt naar het budget voor het project, is dit vastgesteld en goedgekeurd? Projectleider geeft aan dat het project Groote Keeten 3 fases kent: de herinrichting van Sandepark > hiervoor is voldoende budget, de rioolaansluiting Groote Keeten en de riooltransportleiding richting Callantsoog. Wij geven aan dat wanneer het budget niet toereikend is de raad om meer budget zal worden gevraagd. Men vraagt inzicht in het financieel overzicht, welke risico’s zijn ingecalculeerd. Men vraagt om deze informatie ook op de website te plaatsen. [actie 31]
De groep vraagt of er nu in de droge periode ook grondmetingen zijn gedaan, hoe hoog staat het grondwaterpeil bij droogte? Projectleider vertelt dat er 4 putten continu worden gemonitord, over 2-3 weken zijn de resultaten bekend. Een lid zegt dat er onder de vloer nog steeds nat zand ligt. Projectleider geeft aan dat de interpretatie van HHNK luidt dat er een schijn hoge waterstand is. Het lijkt erop dat er een ondoorlaatbare laag ergens in het park zit.
Een lid vraagt om het waterbergend vermogen te verhogen. Hij is van mening dat de kroonhoogte en -breedte van de bomen beperkt moeten worden anders is het park straks een bos. Projectleider zegt dat het park in compartimenten is opgedeeld. Er is besloten om de randen aan te passen, in het midden blijft het heel open. In het kader van hittestress moeten er juist nu bomen geplant worden, goede bomen helpen om de waterstand te verlagen. Het is wel belangrijk om de juiste boom op de juiste plek te planten.
Projectleider geeft aan dat het vermoeden bestaat dat het park kaler wordt wanneer de brandgangen in eigendom van de bewoners komen. De brandgang is goed tegen hittestress en voor de fauna. Dit wordt ook met de bewoners in de individuele gesprekken besproken.
Volgende vergadering
In de volgende vergadering, op donderdag 29 september om 19.30 uur, bespreken we o.a. de riolering en het waterpeil, we maken een slag in de verwerking van de formulieren en geven Metafoor grenzen mee.
Sluiting
Projectleider dankt de aanwezigen voor hun positieve bijdrage en sluit de vergadering.
Actielijst
Datum | Nummer | Actie |
---|---|---|
31-01-2022 | 12 | Bord plaatsen bij groenhoek “alleen gras en bladeren” |
25-04-2022 | 22 | Ronde met rattenbestrijder lopen, aantal leden van de groep hiervoor uitnodigen |
25-04-2022 | 23 | Regeling “Schagen groeit door” opvragen |
25-04-2022 | 26 | Bouwregels opnemen met collega’s |
18-07-2022 | 27 | Aantal huidige parkeerplekken tellen |
18-07-2022 | 28 | Functie grond bespreken met Vastgoed |
18-07-2022 | 29 | Prijsvorming groen op website plaatsen |
18-07-2022 | 30 | Veel gestelde vragen en antwoorden mailen naar KBG |
18-07-2022 | 31 | Inzicht in financiën |