Verslag klankbordgroep 27-10-2022
Datum: 27 oktober 2022
Tijd: 19.30-21:30 uur
Locatie: Via MS Teams
Opening en mededelingen
Projectleider opent de vergadering en heet iedereen welkom bij de 6e bijeenkomst. Er zijn geen mededelingen.
Agenda
- Opening en mededelingen
- Verslag en actielijst van 18 juli
- Grondwatermonitoring
- Vragen over de riolering
- Keukentafelgesprekken
- Verjaring
- Rondvraag en volgende vergadering
- Sluiting
Verslag van 18 juli 2022
Blz.1 en 2: geen opmerkingen.
Blz.3: Men geeft aan dat het een recreatief park is waar niet permanent gewoond mag worden. Je mag er alleen wonen met een vergunning. Er is een gedoogbeleid voor een aantal vaste bewoners in het park.
Blz.4 en 5: geen opmerkingen.
Het verslag van 18 juli wordt, met de aanvulling, vastgesteld.
Actielijst 18 juli 2022
Pt.22: ronde met rattenbestrijder: Een lid licht het bezoek van de rattenbestrijder toe. Tijdens de ronde zijn er alleen dode ratten gevonden, mensen hebben blijkbaar gif gestrooid. Hij vond weinig sporen en geuren, hij is op verschillende tijdstippen in het park geweest. De bevindingen van de bewoners en de deskundige blijken niet overeen te komen. Zoals voorspeld, zijn er nu weinig ratten; het is als een golf (straks veel, dan weinig). Dit ligt misschien aan de tijd van het jaar (seizoen)? Projectleider geeft aan dat zij daarom een andere faunabeheerder inschakelt om in november nog een ratten-APK te doen. Deze faunabeheerder gaat met warmtebeelden aan de gang. Bij nr. zijn 5 ratten gevangen, 1 dode rat zat in de val vanwege gif. Projectleider benadrukt nogmaals dat tijdens het bezoek bevestigd werd dat de ratten niet in het riool zitten. Zij zijn vooral aanwezig op de grens tussen de brandgang en de tuinen van de bewoners. Ratten voelen zich thuis in een rommelig gebied. Zij zijn ook dol op vlonders. Projectleider geeft aan dat er in het park altijd ratten zullen zijn. Het is voor deze beestjes een super uitnodigende natuur. Conclusie: in de tuinen valt veel te verbeteren. We wachten de tweede check af en koppelen dat volgend overleg terug. [actie 32].
De plaagdierbestrijder van de gemeente is vaak op het park en zal dit in de gaten houden.
Pt.23: de regeling “Schagen groeit door” we lichten de sheet toe. Provincie Noord-Holland: € 1,2 miljoen subsidie aan gemeente Schagen t.b.v. programma Schagen groeit door. Zowel particulieren als overheden komen in aanmerking, tot maximaal € 20.000 per hectare (particulier), tot maximaal € 35.000 per hectare (openbare ruimte/gemeente), dit geld is bestemd voor de aanplant van bomen & struiken.
Meerbomen.nu
Zaailingen & stekken uit natuurgebieden, verzameld tijdens natuurwerkdagen worden gratis weggegeven via de Bomenplanner. Aanvragen kan jaarlijks in september. 3e seizoen is net begonnen.
Gemeente gaat om tafel met de projectleider van dit programma om extra geld te genereren voor Sandepark.
Pt.26: bouwregels: uitleg spelregels (bij)gebouwen en schuttingen. Bij het volgende overleg schuift een collega van het team Fysieke Leefomgeving aan om de uitdagingen en oplossingen te bespreken. Men vraagt om in te gaan op de haken en ogen. Projectleider geeft aan dat de gesprekken met de bewoners nodig zijn om na te gaan hoe het ontwerp impact heeft op het perceel. Voordat de gesprekken zijn gestart, is de landmeter geweest om de hoekpunten uit te zetten. De uitdaging zit in de gebouwen die buiten de perceelsgrens staan en de plaats van de bijgebouwen. Daarbij bespreken we ook de regels voor het plaatsen van schuttingen en bespreken we wat als voorkant/achterkant wordt gehanteerd . Men merkt op dat er enorme onrust is bij de mensen. De groep sluit zich aan bij deze opmerking. Projectleider vraagt wat wij moeten doen om deze onrust weg te nemen? Zij geeft aan dat wij de website bijwerken en informatie delen. De groep geeft aan dat het idee bestaat dat de gemeente uit is op ontgroening van het park. Deze angst moet weggenomen worden. De weg wordt breder, dit kan voor sommige bewoners vervelend uitpakken. Het groen moet soms verplaatst het rooien van de oude riolering en/of het vernieuwen van de kabels & leidingen. De drinkwaterleiding van PWN loopt vaak door de tuinen. De groep zegt dat bij elk huis paaltjes staan, maar de grenzen kloppen niet met wat er ingemeten is.
Projectleider geeft aan dat de wegen aan de noordkant breder worden, afhankelijk van de ligging van de K&L. PWN verwijdert haar asbestcement leiding en komt bij alle andere kabels en leidingen naast de rijweg te liggen. Aan de zuidkant kan meer ruimte nodig zijn voor het nutstracé. De weg verbreed (in de meeste straatjes) op naar het noorden omdat het nutstracé niet onder verharding mag liggen. Het nutstracé bepaalt dus de ligging van de weg. Wij geven aan dat de keukentafelgesprekken, ondanks de genoemde onrust, goed verlopen. We geven uitleg over de impact op het specifieke perceel en na afloop sturen we een gespreksverslag. Het blijkt dat het de eigenaren gerust stelt wanneer we aangeven dat het groen blijft en de ervaring leert dat het prettig is voor de eigenaren wanneer blijkt dat er geen kosten aan verbonden zijn. De angst voor ontgroening en wegbreedte kan buiten de gesprekken om wellicht weggenomen worden door dit als veel gestelde vraag (FAQ) op de site te vermelden. [actie 33]
Waar groen door de kabels en leidingen verdwijnt, wordt nieuw groen aangeplant maar niet altijd op dezelfde locatie. Dit gebeurt in overleg met de aangrenzende eigenaar, waar mogelijk. De waardevolle houtopstanden krijgen een nieuwe groene impuls, zodat het groen weer jaren mee kan. Alleen zieke bomen worden gerooid en vervangen door nieuw groen. Ook worden de parkeerplekken vergroend d.m.v. groen, waterpasserende verharding. We geven aan dat we op diverse plekken in het park zien dat we als we niets doen er steeds meer groen verdwijnt. De tuinen verstenen.
Men is van mening dat de politiek moet beslissen of we met de herinrichting op deze manier door moeten gaan en vraagt wanneer de portefeuillehouder aanschuift bij het overleg. Er is dermate veel onrust dat de wethouder dit moet weten voordat hij in de politieke problemen komt. Projectleider legt uit dat er reeds contact met de wethouder is. Zij geeft aan dat zij niet wil bagatelliseren, maar dat zij er vertrouwen in heeft dat het projectteam en de bewoners er samen uitkomen. Ze geeft aan dat de wethouder wordt uitgenodigd bij een volgend overleg. We benoemen dat het niet gebruikelijk is voor een wethouder om voor elk project, bij ieder klankbordgroepoverleg aan te schuiven. Dat zouden dan heel veel overleggen zijn. We gaan het in ieder geval proberen. We benoemen dat we ook tegengeluiden horen. Zoals bewoners die, in verband met onenigheid over perceelsgrenzen met achterburen, blij zijn dat er duidelijkheid komt. En bewoners die van mening zijn dat slecht gedrag (tuinkruip) niet beloond zou moeten worden. Ook geven diverse bewoners aan blij te zijn dat er duidelijkheid komt over het groenonderhoud. De groep vraagt of de portefeuillehouder komend overleg kan aansluiten. Projectleider geeft aan dat de agenda van de wethouder leidend is. [actie 34]
Een lid merkt op dat hij dezelfde ervaring heeft. De mensen zijn erg negatief en spreken over verjaring. Als je niet weet wat er gaat gebeuren, zorgt dat voor onrust. Projectleider geeft aan dat prioriteit 1 het vaststellen van de werkgrens langs de rijweg is. De riolering, kabels en leidingen en verharding moeten worden vervangen. Zij merkt op dat voor alles een oplossing is en als men meent dat men recht heeft op verjaring, staan wij daarvoor open. Dit is in de wet vastgelegd en daar houden wij ons dan ook aan. Prioriteit 2 vormt de brandgang en de issues met betrekking tot de waardevolle houtopstanden. Dit wordt separaat opgepakt en de herinrichting pakken we eerst op. Projectleider geeft aan dat zij op dit moment langs de rijweg nog geen duidelijke werkgrens heeft > deze is heel belangrijk. Pas daarna kunnen we verder met het ontwerp. Daarom zijn we met de bewoners in gesprek, om eventuele zorgen weg te nemen en de ruimtelijke invulling te bespreken. Projectleider vraagt de klankbordgroep om mensen te verwijzen naar de “veel gestelde vragen” op de website en om met ons contact op te nemen. Wij gaan graag in gesprek!
Projectleider merkt op dat als iemand goede tips/ideeën heeft hoe wij we onze werkwijze kunnen verbeteren, laat het ons weten.
Een lid merkt op dat bij haar huis geen paaltje is geplaatst door de landmeter omdat zij zelf een meting hebben laten doen door het Kadaster.
Pt.27: parkeerplaatsen: we hebben 41 plekken geteld, dit voldoet wellicht aan de norm van toentertijd, niet aan de huidige norm voor nieuwbouw. We vragen of men behoefte heeft om openbaar groen in te leveren voor parkeerplaatsen? Men geeft aan dat er geparkeerd wordt op het voetbalveld. Het blijkt dat er ook in de bermen wordt geparkeerd, dit is niet toegestaan. Het lijkt nu alsof er overal waar het kan, geparkeerd wordt. Een tweede parkeerplaats aan het eind van de 2e hoofdas lijkt volgens de leden wenselijk. Projectleider geeft aan dat het parkeren bij de eigen woning niet verdwijnt, er kan eventueel een verbrede erftoerit gerealiseerd worden. Uit de keukentafelgesprekken blijkt dat meerdere mensen hiervan gebruikmaken. Dit voorkomt parkeren op openbaar groen en verstening op plekken waar je dit niet wil.
Pt.29: onderbouwing grondprijs: wij plaatsen deze informatie binnenkort op de website op de pagina “veel gestelde vragen”.
Pt.31: Projectleider geeft aan dat de financiën niet toereikend zijn. Als er een voorlopig ontwerp ligt, wordt er een nieuwe raming gemaakt. De assetmanager weet dat er onvoldoende geld is. Men vraagt wat de wethouder hiervan vindt. Projectleider zegt dat dit geen verrassing is voor de wethouder. In alle projecten is te zien dat de prijzen stijgen (marktwerking), dit geldt niet alleen voor Sandepark, en niet alleen voor gemeente Schagen. De groep bevestigt dit.
Grondwatermonitoring
De resultaten van de peilbuismonitoring zijn binnen. Projectleider licht de sheets toe. Het blijkt dat er grote verschillen zijn geweest in de grondwaterstand in de loop van 2022.
Riolering
Projectleider geeft aan dat de rioolbeheerder in eerste instantie gemiddeld 2,5 bewoner per woning als uitgangspunt voor de riolering neemt. Zij vraagt de groep hoe reëel zij dit getal vindt, voor nu en in de toekomst? Hoeveel bewoners per woning zijn er in het park op piekmomenten, zoals in de vakanties en met feestdagen? De groep denkt dat dit wat aan de krappe kant is. Een lid geeft aan dat dit lastig te zeggen is. In het vakantieseizoen (april-oktober) zit het aantal personen per huisje ver boven dit gemiddelde. In december is het ook druk op het park. Men geeft aan dat er gemiddeld 3 vaste bewoners zijn per woning. Een lid geeft aan dat grote woningen (6 pers.) jaarrond worden verhuurd. Hij vraagt of het veel duurder is als we het uitgangspunt optrekken naar 4 personen? Projectleider antwoordt dat er dan bredere buizen en sterkere pompen nodig zijn. Zij geeft aan dat wij dit gaan opnemen met de rioolbeheerder en kijken welke hoeveelheid reëel is als uitgangspunt. [actie 35]
Keukentafelgesprekken
Projectleider licht toe hoe een keukentafelgesprek verloopt en wat er tijdens het gesprek aan de orde komt. We bespreken de impact van de herinrichting op het perceel. De luchtfoto vormt hierbij de basis van het gesprek
- Wat zijn de erfgrenzen? Staan er elementen over de vermoedelijke grens en hoe is dit i.c.m. kabels en leidingen;
- Keuze betreffende het huidige groen langs de rijweg wanneer vervanging gewenst of te verwachten is;
- Mogelijkheid voor adoptiegroen;
- Verjaring;
- Informeren over het werk van PWN (asbestcement) en andere nutsbedrijven;
- Wel/niet kopen of huren van de brandgang –> prijsindicatie opsturen;
- Gewenste breedte van de oprit in de nieuwe situatie;
- Mogelijke oplossingen voor “uitdagingen”, (veel uitzoekwerk);
- Het gemeentegroen en de bomen in de brandgang;
- Ligging van de weg (in sommige woonstraten kan de weg bijv. 30cm verschuiven);
- Kabels en leidingen (deze mogen niet onder verharding en liggen soms onder groen);
- Vragen over schuttingen en erfafscheidingen;
- Andere zorgen/vragen -> antwoorden op veel gestelde vragen.
Uit de gesprekken komt naar voren dat mensen het belangrijk vinden dat de voorkant groen blijft en er, voor hen, geen kosten aan verbonden zijn. Tijdens de gesprekken blijkt dat hieraan voldaan wordt. Uitgangspunt is een groen park.
Daarnaast zijn er verzoeken om de watermeter te verplaatsen. De brandgang is een groot goed voor het park, mensen willen weten onder welke voorwaarden wij de brandgang in de verkoop zetten. Men wil voorkomen dat er een kaalslag plaatsvindt. Ten behoeve van de vitaliteit van het groen in de brandgang en als nulstand komt er een veiligheidssnoei. Deze vindt plaats in het voorjaar 2023 (voor het broedseizoen) We gaan geen bomen toppen. Wanneer er 2 bomen te dicht bij elkaar groeien, krijgt 1 van de 2 meer ruimte. Een hovenier uit de omgeving doet hiervoor een opname. In de volgende vergadering komt hier meer informatie over. [actie 36]
Behandelen beroep op verjaring
Projectleider licht het onderwerp verjaring toe aan de hand van de sheet:
- Beroep op verjaring doen
- Aanleveren bewijsstukken
- Beoordeling door externe deskundige (Metafoor)
- Bespreken van de beoordeling
- Vervolgstappen bij gegrond verklaard beroep
- Inmeten door het Kadaster
- Inschrijven in het Kadaster
- Mogelijkheid voor schadeclaim van de gemeente
- Informatie op de website
Op dit moment loopt er een aantal verjaringszaken. Ervaring leert dat tijdens sommige keukentafelgesprekken blijkt dat er niet langer behoefte is aan een beroep op verjaring, bijvoorbeeld omdat het aanzicht groen blijft. Men vraagt als de verjaring is toegewezen, hoe gaan we dan om met de indeling van het park? Als de verjaring langs de weg zit, is het van invloed op het ontwerp. Na verjaring wordt het ontwerp voor die locatie herzien.
Naar aanleiding van de vraag naar het bedrag van de schadeclaim geeft projectleider aan dat het bedrag gelijk is aan de grondprijs. Een lid vraagt of het mogelijk is om de PowerPointpresentatie naar de groep te mailen. Dit doen we niet maar we nemen de sheets op in het verslag en sturen z.s.m. het conceptverslag.
Rondvraag
Een lid vraagt naar de terugkoppeling van het gesprek met het bestuur van vereniging Sandepark. Projectleider geeft aan dat we wachten met de terugkoppeling tot het betreffende lid aanwezig is bij de vergadering. Zij stipt een paar zaken aan: de onrust van het bestuur is dezelfde onrust als bij de klankbordgroep. Er zijn zorgen over de brandgang en het bestuur heeft gevraagd om af te stappen van de verkoop ervan. De brandgang is volgens hun belangrijk voor de cohesie binnen het park. Het bestuur is bezig met het project “toekomstbestendig Sandepark”, zij maken zich zorgen dat onze keuzes een negatieve invloed zouden kunnen hebben op hun programma.
Projectleider meldt dat we, t.b.v. de uitvoering, van plan zijn om straat voor straat aan te pakken. Op die manier hoeven we niet op het hele ontwerp te wachten. Zij geeft aan dat het bestuur tijdens het gesprek aangaf dat een lid op persoonlijke titel in de klankbordgroep zit, niet namens het bestuur of als bestuurslid.
Volgende vergadering
De groep vraagt of iedereen aanwezig mag zijn bij de volgende vergadering, dus ook de duopartners. Dit is akkoord. Wij mailen voor de volgende vergadering enkele datumopties. [actie 37]
Sluiting
Projectleider dankt de aanwezigen voor hun positieve bijdrage en sluit de vergadering.
Actielijst
Datum | Nummer | Actie |
---|---|---|
31-01-2022 | 12 | Bord plaatsen bij groenhoek “alleen gras en bladeren” |
25-04-2022 | 23 | Regeling “Schagen groeit door” opvragen |
25-04-2022 | 26 | Toelichting bouwregels |
18-07-2022 | 27 | Aantal huidige parkeerplekken tellen |
18-07-2022 | 29 | Prijsvorming groen op website plaatsen |
18-07-2022 | 31 | Inzicht in financiën |
27-102022 | 32 | Terugkoppelen check door faunabeheerder |
27-102022 | 33 | Veel gestelde vraag over ontgroenen park op website plaatsen |
27-102022 | 34 | Wethouder uitnodigen voor KBG-overleg |
27-102022 | 35 | Heroverwegen gemiddeld aantal bewoners per huis t.b.v. de riolering |
27-102022 | 36 | Informatie over de veiligheidssnoei geven |
27-102022 | 37 | Datumopties voor een volgend overleg mailen |